Oudervriendelijke informatie op website gemeente Utrecht

De gemeente Utrecht wilde de informatievoorziening voor ouders die steun en hulp nodig hebben verbeteren. Als ouders er niet alleen uitkomen is het belangrijk dat ze weten waar ze terechtkunnen en dat gaat verder dan het wijkteam. Ervaringsdeskundige adviseurs van Netwerk Beter Samen dachten in drie werksessies mee over oudervriendelijke informatie.  

Jennifer Lekkerkerker, beleidsmedewerker Jeugd van de gemeente Utrecht: “In een gesprek met directeur Nely Sieffers van Netwerk Beter Samen hebben we onze wensen besproken. Daarna waren er dus drie werksessies met vijf ouders. We wilden dat de informatie duidelijk en makkelijk te vinden is en dat deze aansluit bij de behoeften van ouders. Met die ideeën zijn we aan de slag gegaan. Eerst dachten we dat onze website beter te vinden zou zijn door de juiste zoekwoorden toe te voegen”, vertelt Jennifer Lekkerkerker, collega van Francien.

Ervaringsdeskundig adviseur

Janneke van Bockel was een van de ervaringsdeskundige adviseurs. “Ik ben moeder van twee dochters. Als ouderschapsdeskundige heb ik me verdiept in de psychologie van ouderschap en oudervriendelijke communicatie. Voor de gemeente Utrecht heb ik enkele bijeenkomsten bijgewoond waarin we met een groepje ouders de informatievoorziening op hun website hebben besproken. De eerste bijeenkomst gaapte er een enorme kloof tussen ouders en gemeente. Bij de afdeling communicatie leek men vooral gericht op ‘welke zoekwoorden moeten we opnemen in de teksten’, terwijl de ouders zich afvroegen ‘hoe vinden we de weg in het bos’. Na een paar bijeenkomsten konden we in een gelijkwaardige en constructieve sfeer samen hardop denken over wat ouders nodig hebben, hoe de gemeente daarin kan faciliteren en zij meteen ook kan bijdragen aan ‘solidair zijn met ouders’ door met taal en toon ouders te versterken en vertrouwen te geven.” 

Opbrengst van ervaringsdeskundige inzet

Jennifer: “De sessies gaven waardevolle informatie. Veel ouders weten niet dat jeugdzorg gedecentraliseerd is. Ze zoeken niet op de website van de gemeente, maar googelen op de klachten of problemen van hun kind en komen op andere websites uit. We bespraken welke informatie ouders nodig hebben. Het werd duidelijk dat de toon van de tekst heel belangrijk is. Ouders willen het gevoel hebben dat ze er niet alleen voor staan. We hebben ook jeugdhulpaanbieders in Utrecht erbij betrokken, zodat we samen veranderingen in de communicatie naar ouders en jongeren kunnen doorvoeren.”

Lees hier het hele interview

Scroll naar boven