Hoe maak je écht contact met elkaar in de jeugdhulp?
Ben je medemenselijk in contact met een jongere of ouder?
En hoe voelt dat eigenlijk voor degene die hulp ontvangt?
We denken vaak dat we het goede doen. Toch blijkt in de praktijk dat er grote verschillen kunnen zijn in hoe contact wordt bedoeld en hoe het wordt ervaren. Wat voor de één vanzelfsprekend lijkt, kan voor de ander juist ontbreken.
Daarom gingen we op onderzoek uit. Jongeren, ouders en professionals vulden een vragenlijst in over medemenselijkheid in de jeugdhulp: wat betekent dat voor hen en in hoeverre ervaren zij dat in het contact met elkaar?
De uitkomsten laten iets opvallends zien. Terwijl professionals vaak het gevoel hebben dat zij medemenselijk handelen, ervaren veel jongeren en ouders dat niet altijd zo. Dat verschil in perceptie kan grote gevolgen hebben voor vertrouwen, hoop en samenwerking in de hulpverlening.
Deze factsheet laat zien wat we hebben geleerd.
En vooral: hoe we samen de connectie kunnen versterken.
