Gelijkwaardige samenwerking

Onze uitgangspunten bij gelijkwaardig samenwerken

Gelijkwaardig samenwerken is in al onze activiteiten het uitgangspunt. In onze projecten, trainingen, adviestrajecten en in community’s werken we als gelijkwaardige partners samen. Hieronder de vijf uitgangspunten die we hanteren.

Uitgangspunten gelijkwaardig samenwerken

  1. We voelen een gezamenlijke verantwoordelijkheid: Professionals, (ervaringsdeskundige) ouders en -jongeren en – beseffen dat ze niet zonder elkaar en niet zonder elkaars kennis kunnen.
  2. We handelen vanuit een gezamenlijk belang: Iedereen heeft hetzelfde belang voor ogen, namelijk dat een kind of jongere zich optimaal ontwikkelt en kan meedoen in de samenleving. We werken samen aan betere zorg en ondersteuning voor kinderen, jongeren en gezinnen.
  3. We zijn gelijkwaardig, niet gelijk: Iedereen is zich ervan bewust en handelt vanuit het uitgangspunt dat zij verschillen en dat dit meerwaarde biedt. De professional beschikt over wetenschappelijke en professionele kennis. Het kind, de jongere of de ouder over de kennis over het eigen leven. Professionals zijn in hun leven voorbijgangers en haken tijdelijk aan. Het kind, de jongere of de ouder kan baat hebben bij de kennis en kunde van de professional. Voor het gezin is het nodig dat de professional oprechte interesse heeft in het levensverhaal van het kind, de jongere of de ouder en dat die nieuwsgierig is naar diens leven, eerdere (hulp-)ervaringen en oplossingskracht.
  4. We doen moeite elkaars perspectief op opvoeding te leren kennen, gaan met elkaar in gesprek en investeren in een vertrouwensrelatie: We staan open voor elkaars mening, nemen elkaar serieus en wisselen actief informatie uit.
  5. We hebben verschillende eindverantwoordelijkheden: Ouders hebben de eindverantwoordelijkheid en regie over de opvoeding van hun kind. De school heeft de eindverantwoordelijkheid over de inrichting van het onderwijs en de opvoeding op school en de kwaliteit daarvan. De zorgorganisatie heeft de eindverantwoordelijkheid over het behandelaanbod en de kwaliteit daarvan.
Erken de deskundigheid van ouder en jongere, werk aan verbinding en samenwerking en voeg deskundigheid toe.
Marjan de Lange

Hoe werk je gelijkwaardig samen met ouders en jongeren?

Marjan de Lange is adviseur Jeugdhulp Advies & Ontwikkeling en ouder van een kind met een ondersteuningsvraag. Ze heeft meegewerkt aan de ontwikkeling de Ervaringsacademie. Daar geeft ze workshops over Gelijkwaardig Samenwerken. Op basis van de input van ouders en jongeren formuleerde ze drie basisprincipes om als professional gelijkwaardig samen te werken met ouders en jongeren.

Erken de eigen deskundigheid van ouders

  • De jongere kent zichzelf het beste. Ouders kennen hun kind het beste. Laat merken dat je dat begrijpt.
  • Vraag ouders en jongeren naar hun visie, hun vraag, hun doelen en wensen. Zorg dat zij dit terug zien in jullie plan.
  • Sta stil bij wat ouders en jongeren goed doen. Heb oog voor hun eigen oplossingen.
  • Vraag ouders en jongeren naar eerdere ervaringen met hulp en wat voor hen wel en niet werkte.
  • Check regelmatig of ouders en jongere het gevoel hebben dat hun deskundigheid serieus wordt genomen.

Werk aan verbinding en samenwerking

  • Maak contact van mens tot mens. Toon interesse in de ander.
  • Bespreek welke verwachtingen je allebei hebt van de samenwerking.
  • Beslis samen aan welk doel je wilt werken, hoe je daar aan gaat werken en met wie.
  • Overleg samen wat jullie gaan bespreken en maak samen een agenda op papier.
  • Bel na, na een gesprek waarin de emoties hoog op zijn gelopen.
  • Wees bereikbaar of, als dat even niet lukt, laat weten wanneer je wel weer bereikbaar bent.
  • Check regelmatig bij ouders/jongere of ze zich serieus genomen voelen in de samenwerking.

Voeg deskundigheid toe

  • Leg uit waarom je bepaalde dingen doet, zegt of vraagt (ondertitel).
  • Geef erkenning voor de problemen die er zijn, bespreek ze zonder oordeel en kijk samen hoe ze zijn ontstaan (psycho-educatie).
  • Werk aan positieve ervaringen voor ouders en jongeren door inzet van deskundige hulp
  • Neem taken (tijdelijk) over als ze te zwaar zijn voor ouders of jongeren (zorg voor voldoende taakverlichting).
  • Zeg het als jij het ook even niet meer weet. Haal er in overleg tijdig expertise bij.
  • Check bij de ander of hij zich geholpen voelt.

    Kennisproducten

    Poster gelijkwaardig samenwerken

    Om het gesprek over gelijkwaardig samenwerken te versterken is een poster gemaakt met deze twaalf vragen.

    Oudervriendelijk werken

    Gelijkwaardig samenwerken gaat óók over oudervriendelijk werken. de Ouderschapstheorie van Alice van der Plas helpt daarbij

    Scroll naar boven